ترک سیگار با مدیتیشن

مدیتیشن
فست سئو

به گزارش خبرگزاری ایمنا و ترجمه از مدیکال‌نیوز، مدیتیشن یا مراقبه به طور کلی فنون تسلط بر ذهن است. این تمرکز می‌تواند بر روی یک صدا، عبارت یا دعا، شئ، تصویر، آگاهی از خویشتن، نحوه تنفس، فرائض دینی و… صورت گیرد. هدف از این کار آگاهی از لحظه حال، رسیدن به آرامش و کاهش استرس است. مدیتیشن موجب ارتقای شخصیت و رشد روحانی و معنوی می شود. به گفته معتقدان این روش، مدیتیشن، یا مراقبه به طور کلی فنون تسلط بر ذهن است. این تمرکز می‌تواند بر روی یک صدا، عبارت یا دعا، شئ، تصویر، آگاهی از خویشتن، نحوه تنفس، فرائض دینی و… صورت گیرد. هدف از مراقبه تربیت و کنترل ذهن با تکنیک‌های درون‌نگرانه برای رسیدن به شادی آگاهی و آرامشی عمیق و طولانی و غیر وابسته به غیر است.
وقتی اسم مدیتیشن می‌آید برای بسیاری از افراد تصویری از یک فردچهار زانو با چشمان بسته تداعی می‌شود که در حال زمزمه با خود است. مدیتیشن به آرامش افراد در کاهش استرس، حفظ سلامتی و به بهبود بیماران کمک می‌کند .کسانی که مدیتیشن را به صورت مرتب انجام می‌دهند، هم کمتر دچار اضطراب و افسردگی می‌شوند و هم شادمانی و رضایت بیشتری از زندگی دارند. مدیتیشن با ایجاد شرایط رهایی از استرس می‌تواند به کاهش علائم بسیاری از بیماری‌ها کمک کند. مطالعات علمی که از سال۱۹۶۰ تا به حال صورت گرفته است، نشان می‌دهند که مدیتیشن متابولیسم و سوخت و ساز بدن، سیستم غدد درون ریز، سیستم عصبی مرکزی، و سیستم اعصاب خودکار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تعداد تنفس، ضربان قلب و فشار خون کاهش یافته و امواج مغزی آلفا افزایش می‌یابد. اینها موجب کاهش اضطراب و درد می‌شوند و نیاز به مصرف مسکنها نیز کم می‌شود.
مدیتیشن در تمام مراسم‌های مذهبی ادیان مختلف انجام می‌شده است. بطوری که از مطالعات علمی که از سال۱۹۶۰ تا به حال صورت گرفته اند، نشان می دهند که مدیتیشن متابولیسم و سوخت و ساز بدن، سیستم غدد درون ریز، سیستم عصبی مرکزی، و سیستم اعصاب خودکار را تحت تاثیر قرار می دهد. تعداد تنفس، ضربان قلب و فشار خون کاهش یافته و امواج مغزی آلفا افزایش می یابد. اینها موجب کاهش اضطراب و درد می شوند. نیاز به مصرف مسکنها نیز کم می شود. پنج هزار سال قبل تا کنون این عمل رواج داشته است. با توجه به مرکز ملی پزشکی حدود ۱۸ میلیون بزرگسال در ایالات متحده، یا ۸ درصد از جمعیت این کشور مراقبه را بلد هستند و در طول فعالیت روزمره خود مدیتیشن می‌کنند.

انواع مدیتیشن

به طور کلی دو نوع مدیتیشن وجود دارد.
١- مدیتیشن از طریق تمرکز
٢- مدیتیشن از طریق تفکر
در یک تقسیم بندی انواع مختلف مراقبه شامل: متمرکز، متعالی، تمرکز حواس و مراقبه هدایت شونده است. مراقبه متمرکز شامل تمرکز ذهن بر روی یک شی به عنوان یک تصویر، صدا و یا تنفس است؛ مدیتیشن متعالی یکی از شایع ترین انواع مراقبه، که به کمک پزشک انجام می شود شخص به مدت ۲۰ دقیقه دو بار در روز چشمان خود را بسته و تمرکز می کند. مراقبه متعالی و یا گسترش آگاهی، نیز به مراقبه غیرمستقیم اشاره دارد، با هدف القاء حس آگاهی بدون تمرکز روی یک شی خاص انجام می گیرد. در عوض، پزشک پذیرای همه احساسات و احساس است؛ تمرکز حواس رایج ترین شکل مراقبه در جهان غرب است. ترکیبی از هر دو حالت مدیتیشن متمرکز و آگاهی باز است؛ مراقبه هدایت شامل استفاده از تصاویر، صداها در هدایت شخص به منظور القاء حالت بی سر و صدا ذهن است.

مدیتیشن

مدیتیشن

برخی مزایای بالقوه مدیتیشن

کاهش پیری مغز و حافظه بهتر
از آنجا که تمرکز برای القاء حالت آرامش ذهن هدف اصلی از مراقبه است، شاید جای تعجب نباشد که محققان با انجام عمل مراقبه مزایای بازده مغز را پیدا کرده باشند. بر اساس نتایج تحقیقات جدید، مراقبه ممکن است پیری مغز را کاهش دهد. در این مطالعه از ۱۰۰ نفر از افراد ۲۴-۷۷ ساله بررسی کرد و در نهایت مشخص شد کسانی که مدیتیشن می کردند، ماده خاکستری در نواحی خاصی از مغز را کمتر از دست داده بودند. مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است، نشان می دهد که مراقبه در افراد مسن مانع از دست دادن حافظه می شود.
محققان، بیمارستان دانشگاه توماس جفرسون در فیلادلفیا پنسیلوانیا، نشان دادند که ۱۲ دقیقه مدیتیشن در ۸ هفته موجب افزایش جریان خون مغزی به پیشانی شده با سبک زندگی گیج کننده امروز، تعجبی ندارد که بسیاری از ما دچار مشکلات خواب باشیم. تحقیقات جدید حاکی از این است که مدیتیشن با تمرکز حواس تاثیر زیادی بر بهبود کیفیت خواب افراد مسن و در افراد مسن موجبات کاهش مشکلات حافظه و بهبود عملکرد شناختی را بدنبال دارد.
درد را کاهش می‌دهد
درد مزمن – تعریف شده به عنوان درد پایدار حداقل ۱۲ هفته – یکی از علل اصلی ناتوانی در جهان است. شایع ترین انواع درد عبارتند از کمر درد، سردرد شدید یا میگرن و درد گردن. مطالعات متعدد نشان می دهد که مدیتیشن مستمر در کاهش درد تاثیر شگفت انگیزی دارد. اخیرا، یک مطالعه منتشر شده در مجله علوم اعصاب در ماه گذشته نشان داد مدیتیشن با تمرکز حواس درگیر موجب کاهش ۴۴ درصدی در پاسخ به درد فیزیکی و کاهش ۲۷ درصدی درد را بهمراه دارد. تحقیقات بیشتر با استفاده از تصویربرداری مغز نشان داد که مدیتیشن با تمرکز حواس درد را کاهش می دهد.
خواب بهتر
با سبک زندگی گیج کننده امروز، تعجبی ندارد که بسیاری از ما دچار مشکلات خواب باشیم. تحقیقات جدید حاکی از این است که مدیتیشن با تمرکز حواس تاثیر زیادی بر بهبود کیفیت خواب افراد مسن دارد. بیش از نیمی از بزرگسالان از مشکلات و اختلالات خواب رنج می برند و در این میان اثر مثبت مراقبه بر بهبود کیفیت خواب نوید مهمی برای افراد مسن است. نتایج یک تحقیق نشان می دهد که مدیتیشن با تمرکز حواس ۲ ساعت در هفته به مدت ۶ هفته، بسیاری از مشکلات خواب را کاهش می دهد.
در تحقیقات مفید بر روی تاثیر مدیتیشن نشان می دهد مراقبه ممکن است فشار خون را کاهش دهد، کاهش خطر حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی را هم بهمراه دارد. سال گذشته، یک مطالعه توسط محققان کانادا مشخص کرد که مدیتیشن مبتنی بر آگاهی ذهن موجبات بهبود خلق و خو و کیفیت خواب در بیماران مبتلا به سرطان را بهمراه دارد.
سلامت قلب
فشار خون بالا یک عامل خطر عمده برای حملات قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی است. در حالی که تغییر در شیوه زندگی مانند رژیم غذایی سالم و ورزش‌های کلیدی عاملی برای کاهش فشار خون است، یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد مدیتیشن برای این امر بسیار مؤثر است. تحقیقات مفید بر روی تاثیر مدیتیشن نشان می‌دهد مراقبه ممکن است فشار خون را کاهش دهد، کاهش خطر حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی را هم بهمراه دارد.
ترک سیگار
سیگار کشیدن علت اصلی بیماری‌های قابل پیشگیری و مرگ در سراسر جهان است. با تمرکز بیشتر و مدیتیشن می توانید از شر سیگار کشیدن خلاص شوید. با توجه به مطالعه انجام شده در ماه جولای گذشته، مدیتیشن ترفند کمک به ترک برای افراد سیگاری که هیچ اراده‌ای ندارند است. تحقیقات نشان داد مدیتیشن باعث می شود که ۶۰ درصد کاهش در مصرف سیگار طی ۲ هفته ۳۰ دقیقه جلسات مدیتیشن ایجاد شود.
استرس
نتایج تحقیقاتی که در مجله روانشناسی سلامت منتشر شد، نشان داد که مراقبه‌ نه تنها با کاهش استرس در ارتباط است، بلکه از میزان ترشح هورمون‌های استرس موسوم به کورتیزول نیز می‌کاهد. را کاهش می‌دهد. نتایج تحقیقاتی که در مجله روانشناسی سلامت منتشر شد، نشان داد که مراقبه‌ نه تنها با کاهش استرس در ارتباط است، بلکه از میزان ترشح هورمون‌های استرس موسوم به کورتیزول نیز می‌کاهد.

پاسارگاد

Post source : http://www.imna.ir/

نوشته های مرتبط